صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پر رونق‌ ترین صنایع در سراسر جهان است. فعالیت‌ های بسیار زیادی مانند سفر، اقامت، تفریح و خدمات مرتبط با آن جزو زیر شاخه های این صنعت قرار می گیرد و به خدمات دهی به این صنعت می‌پردازند. در روزگار اخیر این صنعت تأثیر فراوانی بر اقتصاد جهانی و رشد اقتصادی کشورها دارد و درآمد زایی بسیار زیادی برای افراد و شرکت‌ های مختلف در سراسر جهان دارد.

در سال های اخیر صنعت گردشگری پیشرفت بسیار زیادی داشته است و با توجه به اینکه مردم بسیاری در سراسر جهان به سفر و گردشگری علاقه نشان می دهند، سرمایه گذاری در این صنعت روز به روز در حال گسترش است. رشد درآمدی بخش کثیری از مردم موجب شده تا علاقه و توانمندی تجربه سفر های گوناگون هر روز بیشتر از پیش شود و به نسبت توقع گردگشران برای گرفتن خدمات و آپیشن های مختف در سفر نیز پیشرفت کرده است.

در کشور ایران نیز در سالیان اخیر پیشرفت های ملموسی در این صنعت شکل گرفته. در بخش گردشگری داخلی بوم گردی های بسیار زیادی در سراسر کشور تاسیس شده است که شما می توانید با سکونت گزیدن در آن ها از آب و هوای خاص آن شهر لذت ببرید. در زمینه گردشگری خارجی نیز سایت ها و اپلیکشن های بسیار زیادی راه اندازی شده اند. آژانس های مسافرتی زیادی هستند که به ارائه خدماتی مانند تور های وی آی پی تایلند، تور های کویر دوبی، تور های ساحلی ترکیه، تور های اندونزی مشغول هستند و در این زمینه مشغول به کسب درآمد هستند.

 

دلایل پیشرفت صنعت گردشگری

همان طور که می دانید در یکی دو دهه گذشته صنعت گردشگری پیشرفت بسیار زیادی داشته است و در چند سال گذشته این صنعت به نوعی متحول شده است. اما دلیل این پیشرفت رو به جلو و با سرعت زیاد صنعت گردشگری چیست؟ دلایلی که موجب پیشرفت این صنعت شده است را در زیر به اختصار بررسی می کنیم.

افزایش درآمد

از مهم ترین عواملی که باعث رشد صنعت گردشگری شده است، بالا رفن سطح درآمد انسان هاست. هر چقدر درآمد خانواده ها بیشتر باشد بودجه ی بیشتری را برای سفر و استفاده از خدمات گردشگری اختصاص می دهند. همچنین سطح درآمد خانواده ها نسبت مستقیمی با سطح کیفیت خدماتی که در طی سفر انتخاب می کنند دارد. برای مثال خانواده هایی که دارای سطح درآمد معمولی هستند، برای سفر به کشور تایلند فقط یکی از جزایر این کشور را انتخاب می کنند. اما افرادی با بودجه ی بشتر، با انتخاب تور ترکیبی کرابی از بازدید شهر های بیشتری از این کشور لذت می برند.

پیشرفت تکنولوژی

پیشرفت تکنولوژی کاتالیزگز بسیار مهمی برای پیشرفت صنایع مهم است. صنعت گردشگری نیز مانند تمام صنایع دیگر تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی ها گام های رو به جلوی زیادی برداشته و هر روز بر گستره ی این صنعت افزوده شده است. رشد و تکامل بسیاری از وب سایت ها و اپلیکیشن هایی که در زمینه رزرو هتل ها و اقامت گاه ها، کار را برای هماهنگی مکانی برای اقامت بسیار آسان تر کرده و با حذف بسیاری از واسطه ها قیمت ها نیز بسیار مقرون بصرفه تر شده است. تور کرابی

همچنین شما می توانید با استفاده از برنامه های تخصصی که روی گوشی خود نصب می کنید به صورت بر خط از وضعیت پرواز های مقصد مد نظر خود چه در داخل و چه در خارج از کشور مطلع شوید. سایت های بسیاری هستند که به صورت تخصصی در زمینه ارائه تور های گردشگری به صورت کامل قعالیت می کنند. این سایت ها تمام مراحل یک تور از قبیل حمل و نقل، خوراک و اقامت را به صورت کامل پوشش می دهند.

 

توسعه حمل و نقل

پیشرفت شبکه حمل و نقل تاثیر بسزایی در پیشرفت صنعت گردشگری دارد. هر چقدر که حمل و نقل داخلی بین شهر ها و حمل و نقل بین المللی بین کشور های مختف آسان تر باشد، افراد بیشتری برای سفر ابراز تمایل می کنند. چه در حمل و نقل هوایی و چه در حمل و نقل ریلی و زمینی، هر چقدر که نحوه ی انتقال مسافران راحت تر باشد و این وسایل نقلیه بیشتر در دسترس باشند، میزان استفاده از آن ها برای سفر های مختلف بیشتر می شود.

تقاضا برای تجربه های جدید و هیجان انگیز

هر منطقه از جهان دارای نوع خاصی از آب و هوا، پوشش گیاهی است. مردم ساکن در آن شهر و کشور دسترسی نسبتا راحتی برای بازدید از جاذبه های گردشگری آن منطقه دارند. شاید هم بعد از مدتی دیدن این جاذبه ها برای مردم محلی آن منطقه هیجانی نداشته باشد. طبیعی است فلسفه صنعت گردشگری بازدید از مکان ها و جاذبه هایی است که تا کنون تجربه دیدن آن ها را نداشته ایم و برای تجربه های جدید و دیدن مکان هایی که تا کنون از آن ها بازدید نکرده ایم دست به سفر میزنیم.

با پیشرفت تکنولوژی و نفوذ دنیای وب و صفحان مجازی، جذابیت های گردشگری هر نقطه از جهان به گردشگران و دوست داران آن نشان داده می شود و رسانه های مختلف جذابیت های هر نقطه از دنیا را به دوست داران صنعت گردشگری نشان می دهند. این علاقه فطری انسان به کسب تجارت و لمس هیجان های تازه هر روز بیشتر و بیشتر می شود و موجب می شود تا افراد میل به سفر های بیشتر داشته باشند.

فرهنگ متفاوت ملل مختلف، یکی از مهمترین عوامل پیشرفت صنعت گردشگری

از مهم ترین عواملی که مردم برای تجربه آن دست به سفر های مختلف می زنند، تفاوت فرهنگ هر کدام از ملل با دیگری است. این تفاوت فرهنگ موجب می شود تا فرهنگی محلی هر منطقه برای سایر نقاط جهان جذابیت های زیادی داشته باشد و مردم از همه جای دنیا برای بازدید از فرهنگ های جالی و در خور توجه سفر کنند. فرهنگ های مختلف قومی مذهبی، فرهنگ آشپزی، فرهنگ پوششی و بسیاری از فرهنگ های دیگر می توانند با جذب گردشگران به پیشرفت صنعت گردشگری کمک کنند.

تبلیغات و بازاریابی

بسیاری از نقاطی که در گذشته برای مردم شناخته شده نبود، امروزه با بازاریابی گسترده و برنامه ریزی شده تبدیل به یک مکان کاملا معروف برای گزدشگری شده اند. تبلیغات و بازاریابی که بخش عمده ای از آن بر عهده رسانه ها و شبکه های اجتماعی است می تواند یک منطقه را تبدیل به یک قطب گردشگری کند. برای مثال کشور تایلند در سال های اخیر تلبلیغات گسترده ای روی جزیره فی فی برای جذب گردشگر داشته است و با فراهم ساختن زیر ساخت ها آن را تبدیل به یک مقصد محبوب برای گردشگران کرده است و این مساله باعث رونق کسب و کار و درآمد مردم این جزیره شده است.